maandag 15 juni 2015

Een BBB T-shirt!

Ik heb niet het perfecte figuur... verre van zelfs. Een iets grotere cup, een J-Lo bips en 3 zwangerschappen achter de rug (lees: een buikske)... Wanneer ik iets voor mezelf naai, is het dan ook niet eender. Ik wil zéker zijn dat het 'flatteert'.
Onlangs naaide een vriendin van me een T-shirt en ... ik zag dat het goed was!
Het patroon uit de Burda 10/2007 (model 115) werd een beetje aangepast: onderaan werd een band toegevoegd zodat het model wat langer en moderner is.
De stof komt van bij Stoffenmie, uiteraard...
Ik maakte er een bescheiden fotohandleiding bij op vraag van de Lintse naaiclub.

T-shirt Burda| Froy & Dind

Nodig:
- Stof: tricot.
- Naadband
- Garen
- The usual: spelden, strijkijzer,...

Voorbereiding:
Teken de patroondelen over. Voeg overal 1 cm naadwaarde toe, behalve
 - aan de hals: 2 cm
 - aan de mouwzomen: 4 cm
   (Het patroon komt standaard met lange mouwen, de korte tekende ik dus zelf.)
Knip uit.
Knip ook de delen voor de extra band onderaan. Ik knipte hiervoor 2x een strook van
100 cm op 8 cm. De naadwaarde zit hier reeds in.

Markeer op het voor- en achterpand onderaan de MV en MA om straks de band gemakkelijk te kunnen verdelen.

Assemblage:
Ik gebruikte overal een stretchsteek met lengte '3'.
Voor het naaien van de schoudernaden, mouwen, zijnaden en band gebruikte ik een overlock.

 Vouw het voorpand dubbel, goede kant van de stof naar buiten. Stik op de lijn die onderaan eindigt op een streepje.

 Vouw het voorpand weer open en verdeel de ''fold over" gelijkmatig.
Ik vond dat wel goed klinken "fold over", toch beter dan 'bavet', niet!?

Geef enkele plooien in de "fold over" naar eigen smaak. 

Zorg dat de breedte van je "fold over" uiteindelijk overeenkomt met de 2 lijnen die je tekende op de averechtse kant.

          
Stik de plooien vast op ongeveer een halve centimeter naadwaarde en knip de naadwaarde langs weerskanten een halve centimeter in. (De punt van mijn schaar wijst naar het punt waar je moet inknippen.) Zo kan je straks de halslijn beter omplooien.

Strijk de naadband op de schoudernaden...

en op de halslijn (voor- en achterpand!).

Plooi de halslijn 2x 1cm naar binnen en stik vast.
Je kan dit met een tweelingnaald doen. Ik deed dit niet.

Zoom de mouwen om: ik vouwde eerst 1 cm naar binnen en vervolgens 3 cm.

Stik de schoudernaden aan elkaar (ik begon steeds aan de halslijn te stikken, zodat die zeker mooi afgewerkt was),

vervolgens naai je de mouwen vast...

en tot slot nog de zijnaden.

Nu nog de band:
Stik de 2 patroondelen in de lengte aan elkaar. Goede kanten op elkaar.
Strijk de naad met de slechte kanten op elkaar en vouw weer open.
Vouw de band dubbel in de andere richting en stik de uiteindes aan elkaar,
vouw de band weer dubbel in de lengte. Dit zou, door het strijken, makkelijk moeten gaan.
Verdeel de band in 4 gelijke delen. Markeer deze punten. (De naad is al 1 van deze punten.)

Schuif je T-shirt in de band (goede kanten op elkaar, het open stuk van de band naar boven). Speld de naad van de band vast op de MA. De andere punten speld je vast op de zijnaden en de MV.
Stik de band vast op 1 cm door de band tijdens het naaien wat uit te rekken.

Stik de "fold over" nog met enkele steken vast, zodat deze op z'n plaats blijft zitten.

KLAAR!

Stof:
Round Orange - Froy & Dind
van Stoffenmie

Patroon:
Burda

3 opmerkingen:

  1. Mooi !!!! Ik denk zelfs dat dit mij ook zou kunnen flatteren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap gedaan en hele duidelijke fototuto!
    Wie weet waag ik er me in de vakantie aan :)

    BeantwoordenVerwijderen