vrijdag 24 april 2015

Moestuin in april...

De paasvakantie was er ééntje om U tegen te zeggen! Wat een zálig weer!
Nu ons vitamine D-gehalte weer helemaal tip top is, wordt het tijd om in actie te schieten op moetuingebied. Ik heb geen koude kassen, serres, ... Dus ik startte pas nu met planten en zaaien.


De voorbereidingen:
Vooraleer ik met planten en zaaien begon, kapte ik een dikke laag compost en mest van onze dieren op de plek waar binnenkort (hopelijk) groenten groeien. Daarna ging ik de volle 30 m² te lijf met hark en spade. Een work out op zich!


De spruitjes zijn vroeg dit jaar!

















Over naar het planten en zaaien:
Een lijstje van wat ik in de volle grond stopte:
  - aardappelen
  - aardbeien (Die stonden er eigenlijk nog van vorig jaar, maar u zou ze al kunnen zetten.)
Euh... en dat is het! Pover, I know...
Maar zolang het nog kan vriezen, speel ik op safe...

Een lijstje van wat ik al zaaide in potjes en bewaar op een beschutte plaats:
- zoete maïs
- pompoen
- courgette
- zonnebloemen



Ik kreeg ook ontzettend veel zaden van vrienden, familie en collega's die bij AH gingen winkelen.
Die probeerde ik ook uit. Of die echt BIO zijn van oorsprong betwijfel ik, maar onze kids waren er zot van. Ik zaaide:
- rucola
- broccoli
- prei
- radijsjes
- selder
- trostomaten
- spinazie
- worteltjes
- aubergine
Of hier veel van gaat komen, weet ik niet... Ik houd jullie op de hoogte!

Ik heb nog BIO-zaden liggen van erwten, struikbonen, wortelen en spinazie, maar die zaai ik later op het jaar (mei). Ze gaan dan meteen de volle grond in.
Tegelijk plant ik dan selder, sla, tomaten, prei, bloemkool,...

Fruit
Ook de fruitbomen zijn helemaal in hun nopjes! Hun bloesem staat te springen voor een bezoekje van de lokale bijenpopulatie. Om de tuin extra aantrekkelijk te maken staan er heel wat voorjaarsbloemen te bloeien. Ze lokken niet enkel de bijen, maar zorgen ook voor kleur in de tuin.


 

Perenbloesem
In onze tuin staan 6 oude perenrassen waaronder de Beurré Alexander Lucas, Bonne Louise d'Avranche en Comtesse de Paris. Ook de 6 appelbomen zijn oude rassen: Winston, Reinette Hernaut,..
Niets smaakt beter dan een stuk fruit uit eigen tuin.
Werken in de tuin doe ik trouwens altijd mét kinderen. Zo leren ze waar al dat lekkers vandaan komt, ze leren zorg te dragen voor iets, geduldig te zijn, zijn actief bezig,... Niets dan goed!
Ze vinden het geweldig om hun eigen appel (uiteraard de grootste!) uit te kiezen en te plukken. We maakten van onze tuin een gezonde snoeptuin, omdat we gezonde voeding belangrijk vinden voor onze kroost.


Verder werd er onkruid gewied en genoten van de zon!
Nog enkele sfeerbeelden om af te sluiten:


Blauwe bessen.




Rode bessen.


Kiwi (die voornamelijk dient om een lelijke muur te camoufleren!)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten